DIT WIL JE ECHT WETEN

COSMETISCHE FEITEN

MET EEN WOORDJE UITLEG

In mijn eerste twee blogposts (“Wie of wat is Pipal Leaf?”, deel 1 en deel 2) liet
ik je ondermeer kennismaken met het concept Pipal Leaf, de workshops die ik organiseer en de gratis recepten die je op mijn website vindt. Maar er valt nog
zoveel meer te vertellen. 

Vandaag neem ik je mee langs enkele ‘wist je datjes’.
Feiten waarvan het wel heel fijn is als je er als consument van op de hoogte bent.

WIST JE DAT?
VERPAKKINGEN + GEURSTOFFEN + MARKETING

We zijn er ons meestal niet van bewust hoezeer de meeste verzorgingsproducten
qua inhoud op elkaar lijken.

Om zich toch te onderscheiden spenderen merken veel geld en aandacht aan verpakkingen, geurstoffen en claims.
Vervolgens wordt een groot reclame-budget voorzien om alles aan de man/vrouw te brengen.

In de cosmetische industrie, waar vele bekende merken geconcentreerd
zitten bij een handvol multinationals, betekent een product op de markt brengen :
Zo goedkoop mogelijk produceren, gevolgd door blitse marketing (om dit te verdoezelen), en vervolgens gigantische winstmarges opstrijken. (+ hetzelfde
product verkopen onder merk X voor 50€ en onder merk Y voor 100€, jawel.)

Raar maar waar, hoe opvallender en aantrekkelijker de marketing, hoe positiever
een consument een product waardeert (ook als het absoluut minderwaardig is).

Multinationals hebben immense marketing budgetten te besteden om jou te verleiden, dat hebben kleinere/kleine merken uiteraard niet. Toch staan we daar zelden bij stil (of wisten we dit zelfs niet).

WIST JE DAT?
PRODUCENT + MAGAZIJN + TUSSENHANDELAAR

Eens het product in het lab is gemaakt en verpakt, vertrekt het naar de
distributeurs en magazijnen waar het gestockeerd wordt alvorens te verdelen
onder de verschillende (tussen) handelaren. Daar kunnen vele maanden over 
gaan. 

WIST JE DAT?
WEBSHOP + FYSIEKE WINKEL + ONZE BADKAMER

Mooi uitgestald in de winkel wachten de producten nu op jou, de koper.
Ze hebben er al een hele reis op zitten, soms is het potje overgevlogen van de
ene kant van de wereld naar de andere. 

Na hun lange verblijfsduur in het magazijn, hun overtocht met schip, vliegtuig
en vrachtwagen pronken ze nu in de offline en online winkelrekken. 

Voor enkele dagen, weken of wederom maanden. Velen hebben reeds aan
haar verdiend, van de verkoopprijs gaat nu nog eens 50 tot 60% naar de winkelier (tussenhandelaar).

EN ALS WE HET NU EENS ZELF DOEN,
‘THE PIPAL LEAF LIFESTYLE’

Niet zo’n fan van deze wist je datjes? Het kan ook anders! 

Pipal Leaf is een volledige lijn verzorgingsproducten afgestemd op de specifieke behoeften van jouw huid en haar. Te droog? Te vet? Eerder gemengd? Ben je overgevoelig aan bepaalde stoffen? Allergisch aan parfum? Pipal Leaf komt aan
je wensen tegemoet.

DIY HUID- & HAARVERZORGING
WHAT’S IN IT FOR ME?

Het perfecte product, passend bij jouw huid en haar.
Geen geheimen meer, je weet tot in detail welke grondstoffen je verzorgings-
product bevat. Bekijk je de ingrediëntenlijst, dan merk je dat ze beperkt is en
enkel hoogwaardige en werkzame stoffen bevat.

Je maakt een kwaliteitsproduct voor weinig geld en betaalt nooit meer
voor dure marketing, aandeelhouders, opslagkosten, transportkosten en tussenhandelaren.

Met uitzondering van de airless dispensers zijn alle flesjes en potjes herbruikbaar,
wat nogmaals een aardige cent bespaart.

Vaak heb je zelfs niet eens verpakking nodig. Wat dacht je van een zero waste
Douche Bar bijvoorbeeld, of een Shampoo Bar, Conditioner Bar …?

WAT KOST DAT? 
WEINIG, ZEER WEINIG

De basis cosmetische grondstoffen zijn verrassend goedkoop. Duurder zijn
de actieve werkstoffen – dit zijn de ingrediënten die echt iets doen voor je huid
en haar.

Grote bedrijven voegen ze (soms) toe, helaas in concentraties die veel te laag
zijn om ook maar enig positief effect te hebben, maar wel prominent in hun
reclame aan bod komen. Jammer, maar zo werkt de uiterst concurrentiële commerciële markt nu eenmaal.

Zelfs voor kleine visjes als wijzelf, die geen duizenden kilogrammen in
bulk aanschaffen, is het financiële voordeel nog steeds groot. Het zijn de
extravagante verpakkingen die geld kosten, het parfum en …

… de marketing : Beeld je even in dat je een dure gezichtscrème aankoopt en
daar grote verwachtingen van hebt. 30% van wat je neertelt is een return op
wat het bedrijf investeerde in reclame. Je hebt er niets aan, maar geeft het geld
toch uit. Jawel, je betaalt de marketing cash terug.
Het is toch te gek voor woorden om zo je zuurverdiende centen weg te gooien?

Bekijk even bovenstaande foto. Waar betaal je het meeste voor volgens jou? Inderdaad, dat heb je goed gezien : De verpakking van de lipstick (en bijhorende highbrow marketing) kost een veelvoud van de inhoud!

Niets mis mee uiteraard als je belang hecht aan stijlvolle verpakking en daar met plezier geld aan spendeert. Wie daar niet zo om geeft kan profijt doen door een
100% identiek geformuleerde lippenstift aan te schaffen in een meer ‘bescheiden
en soberder’ omhulsel.

God zij dank : Van dit alles hoef jij je als DIY’er niets aan te trekken.
De meeste potjes en flesjes kun je eindeloos hergebruiken (doe ik ook), en voor sommige dagdagelijkse verzorgingsproducten (denk aan het reinigen van lichaam
en haren) heb je zelfs geen verpakking nodig. En reclame, daar hoef je je al helemaal geen zorgen om te maken.

De besparing is enorm, waardoor jij je volledig kan concentreren op het toevoegen van een maximale dosis aan werkzame stoffen in de producten naar jouw keuze
en behoefte. 

PIPAL LEAF WORKSHOP
MIX & MATCH YOUR OWN COSMETIC ESSENTIALS

Jij kiest :
Stel, je wil een lichaamscrème maken, een reinigende gezichtsgel, een no soap Douche Bar, of …, maar hebt geen flauw idee hoe er aan te beginnen.
Geen probleem, dan doen we het toch samen!

Tijdens een offline workshop begeleid ik je stap voor stap doorheen het proces,
leg je uit hoe en waarom de gekozen cosmetische grondstoffen worden gebruikt.
De bijgevoegde handleiding neem je naderhand mee zodat je thuis verder kan oefenen. De uitgepuurde formules krijg je er gratis bij. En uiteraard ga je naar
huis met je zelf gemaakte producten.

WAT WIL JE MAKEN?
EEN GREEP UIT HET AANBOD

–    Conditioner Bar 80gr aangepast aan jouw haartype + Intense  
   Crème Conditioner 150ml 

–    Shampoo Bar 80gr aangepast aan jouw haartype + Intense 
     Crème Conditioner 150ml 

–    Douche Bar 90gr + Lichaamscrème 150ml 

–    Lichaamscrème 150ml + Zacht Schuimende Douche Olie 200ml 

–    Lichaamscrème 150ml + Bath Melt 90gr 

–    Reinigende Lotion 200ml aangepast aan jouw huidtype + 
     Reinigende Gezichtsgel 200ml 

–    Gezichtscrème Basis 150ml + Serum 30ml aangepast aan jouw
      huidtype

–    Gezichtscrème Basis 150ml + Vitamine C+E Antioxidanten  
     Serum 100ml

–    Luxueuze Gezichtscrème 100ml aangepast aan jouw huidtype +
     Douche Bar 90gr.

–    Luxueuze Gezichtscrème 100ml aangepast aan jouw huidtype +
   Vitamine C+E Antioxidanten Serum 100ml

PIPAL LEAF GRATIS RECEPTEN
BACK TO BASICS, NO NONSENSE & NO BULLSHIT

Dit is voor jou. Je zou graag je eigen verzorgingsproducten maken maar
weet niet waar te beginnen. Je wenst veilige cosmetica aangepast aan jouw
huid- en haartype en met de juiste concentraties werkzame bestanddelen. 

Hypes en trends laat je liever passeren, wat jij wil is kennis gebaseerd op
waarheid, cosmetische formules gebaseerd op feiten. Wat je zoekt is
eenvoud en duidelijkheid, workshops die beginnen bij de basis tot je klaar
bent om de meest gesofisticeerde formules te bereiden.

Alle recepten zijn gratis en er is keuze om te formuleren van beginneling
tot gevorderde.

Behoefte aan meer ondersteuning? Ook dat is mogelijk. Boek een workshop
en ik begeleid je van begin tot einde om een heerlijk, werkzaam product
te bereiden.

HET OOG WIL OOK WAT
NIET ZOMAAR SAAIE FLESJES, POTJES EN DOOSJES

Jouw zelfgemaakte verzorgingsproducten die eruit zien alsof je ze net in de
winkel kocht? Yep!

Pipal Leaf biedt mooie zelfklevende labels aan, die vocht- en vet afstotend zijn.
Je zelfgemaakte creatie zal stralen in je badkamer. 

Alle formules, door mijzelf ontwikkeld, beschikken over een veiligheidsattest
en voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald door de Europese Cosmetische Wetgeving. 

En last but not least : Wat zul je trots zijn! Zelf cosmetica maken is een eindeloos boeiend experiment. Misschien groeit het uit tot een passie en ontwikkel je straks
je eigen formules.

ER ZIJN ONTZETTEND VEEL MOGELIJKHEDEN

Keuze te over om fijne, professioneel samengestelde producten te leren maken
die perfect passen bij jouw huid & haar.

Hallelujah, hoe handig en eenvoudig is dit zeg?